روش های تمیز کردن گاز رومیزی

گاز را با این ۶ روش آسان برق بیندازید!

در این مقاله کوتاه، قصد داریم 6 روش آسان، برای تمیز کردن اجاق گاز را آموزش دهیم. این روش ها شامل ترفند های خانگی و استفاده از شوینده های شیمیایی می شوند، گرچه هیچ ترفندی جای ترفند های خانگی و دوستدار محیط زیست را نمی گیرد.

اجاق گاز از جمله وسایل آشپزخانه است که به سرعت کثیف شده و اگر دیر اقدام به پاک کردن آن کنید، به سختی باید لکه ها و ذرات غذای باقی مانده را از بین ببرید. مخصوصا اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که بیشتر غذا های سرخ کرده را در آشپزخانه طبخ می کنند تا غذاهای آبپز!

روش اول: ترکیب آب جوش و صابون

راحت ترین و در دسترس ترین راه ممکن، ترکیب آب جوش و صابون است! آب جوش تمامی روغن های باقی مانده را در خود حل کرده و حتی لکه های قدیمی را نرم و از بین می برد. ابتدا آب جوش را در کاسه ای ریخته، به آن کمی صابون یا مایع ظرفشویی اضافه کنید، سپس مخلوط را به آرامی و با احتیاط رو سطح ریخته و کمی صبر کنید، سپس با یک اسفنج نسبتا سخت سطح گاز را شسته و با دستمال تمیز خشک کنید.

نکته: در صورت سخت بودن لکه ها به جای صابون و یا مایع ظرفشویی، از ترکیب پودر دستی و آب جوش استفاده کنید. حتما در انتهای کار از اینکه گازتان درست مثل روز اول تمیز و براق شده شگفت زده می شوید. پودر دستی دارای آنزیم و موادی است که چربی را به سرعت در خود حل کرده و لکه ها را به کلی از بین می برد.

 

روش دوم: ترکیب جوش شیرین و نمک

یک قاشق جوش شیرین را با یک قاشق نمک ترکیب کرده، به آن مقداری آب اضافه کنید تا حدی که حالت خمیری بگیرد. خمیر حاصل را به مدت ۲۰ دقیقه روی لکه ها قرارداده سپس با یک اسفنج سطح گاز را تمیز کنید. در صورت نتیجه بهتر این عمل را مجدد تکرار کنید. جوش شیرین و نمک هر دو خاصیت ضد عفونی کردن و حل کردن چربی را دارند.

 

برای دسترسی بهتر به همه ی قسمت های گاز برای شستشو، مخصوصا اطراف مشعل ها و چدن، از یک مسواک یا برس مخصوص شستشو آشپزخانه استفاده کنید.

روش سوم: ترکیب جوش شیرین و مایع ظرفشویی

مقدار مساوی از جوش شیرین و مایع ظرفشویی را ترکیب کرده و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید (خیلی رقیق نشود) سپس محلول حاصل را به وسیله اسفنج نسبتا سخت روی لکه ها کشیده و تمیز کنید و درنهایت با یک پارچه آبگیر یا حوله سطح گاز را برق بیندازید.

نکته: از مخلوط جوش شیرین و مایع ظرفشویی برای شستن ظروف نیز می توانید استفاده کنید. بدین صورت که یک قاشق جوش شیرین را به ظرف مایع ظرفشویی خود اضافه کنید وکمی با قاشق هم بزنید. این ترکیب ظرف ها را ضدعفونی و تمیز می کند و اثرات باقی مانده از غذا ها را به بهترین شکل از بین می برد.

 

روش چهارم: ترکیب آب اکسیژنه و جوش شیرین

آب اکسیژنه یا هیدروژن پروکساید، یک شوینده ی قدرتمند و ارزان و غیرسمی است که برای شستشوی بسیاری از وسایل از جمله گاز می توانید از آن استفاده کنید. بدین شکل که ابتدا جوش شیرین را روی سطح کثیف ریخته و کم کم آب اکسیژنه را روی آن بریزید و بعد با یک اسفنج سطح گاز را تمیز کرده و با دستمال خشک کنید.

لکه های سخت به جا مانده از مواد غذایی رو با استفاده از یک تیغ می توانید پاک کنید، هنگام استفاده احتیاط لازم را رعایت کنید؛ همچنین مواظب باشید روی سطح گاز خراش نیفتد!

روش پنجم: استفاده از اسپری و شوینده های گاز پاک کن صنعتی

یکی از روش های بی دردسر و سریع تمیز کردن گاز، استفاده از شوینده های تخصصی است. بدین شکل که طبق دستور نوشته شده بر روی محصول مقداری از شوینده را رو سطح کثیف گاز اسپری کرده و بعد از گذشت چند دقیقه به راحتی آن را تمیز کرده و برق بیندازید.

پیشنهاد شوینده گاز پاک کن : گاز پاک کن رافونه-گاز پاک کن اکتیو- سیف کرمی

روش ششم: سرکه سفید

سرکه سفید بهترین حلال چربی طبیعی و خانگی است. برای رهایی از دست ذرات روغن باقی مانده بر روی گاز و دیواره ها، مقداری از سرکه سفید را درون اسپری آبپاش ریخته و بر روی همه ی قسمت های کثیف اسپری کنید. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه سطح را با یک اسفنج و مقدار کمی مایع ظرفشویی شسته و در نهایت با دستمال پاک کنید. این یک روش خانگی و مفید برای پاک کردن گاز های شیشه ای نیز می باشد. با اسپری سرکه سفید، حتی چدن های گاز را می توانید به راحتی تمیز کنید.(چدن و سرمشعل را در ظرفی قرار داده و مقداری از سرکه را روی آن ریخته، سپس بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد بشویید.)

تذکر مهم :

  1. قبل از شروع به کار از سرد بودن گاز اطمینان حاصل کنید.
  2. برای شستشو حتما از دستکش استفاده کنید.
  3. قبل از شروع شستشو، تکه های باقی مانده غذا روی سطح گاز را با یک دستمال مرطوب جمع کنید.
  4. همیشه بعد از پایان پخت غذا، گاز را تمیز کنید تا مجبور به شستشوی عمقی و زمان بر نشوید.
  5. برای تمیز کردن اجاق گاز های شیشه ای از وسایل یا موادی که ممکن است باعث خط و خش روی آن شود پرهیز کنید.
  6. از شوینده های اسیدی قوی برای شستشوی اجاق گاز استفاده نکنید! زیرا باعث خوردگی در طولانی مدت و کدر شدن رنگ استیل و لعاب گاز می شوند.

توجه : نوشتار بالا با استفاده از تجریه های شخصی و مطالعات پیرامونی توسط نویسنده گرد آوری شده است. بنابراین خواننده گرامی میتواند بعد از خواندن متن با گذاشتن دیدگاه و بیان نظرات به بهتر شدن این مقاله یاری رساند.با سپاس فروان تیم تحلیل محتوا بن کالا

فهرست مطلب

اشتراک گذاری مطلب

اشتراگ گذاری در telegram
تلگرام
اشتراگ گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراگ گذاری در email
ایمیل
اشتراگ گذاری در print
چاپ

مقالات مرتبط

انتخاب هود و اجاق گاز

انتخاب آگاهانه هود و اجاق گاز

یکی از مهمترین ابزار های یک طراح دکوراسیون مزل و مخصوصا آشپزخانه استفاده از به روز ترین طراحی های مربوط به هود و جدیدترین تکنولوژی های اجاق گاز موجود در بازار است. بی شک برای داشتن یک آشپزخانه بی نقص و شکیل عوامل مختلفی نقش بازی میکنند.

کفشور چیست؟ - انواع کفشور های حمام

با انواع کفشور آشنا شوید

در اصل کفشور ها دریچه هایی هستند که توسط آن ها آب جمع شده بر روی زمین به سمت لوله های خروجی فاضلاب هدایت و تخلیه می شوند. در زمان ساخت یک ساختمان سوراخ هایی بر کف بخش هایی از خانه، ساختمان، پارکینگ، بالکن، بام و … تعبیه می گردد که خروجی آبی باشد که حاصل از شستشو، استحمام، آب باران و… است و برای زیباتر شدن شکل ظاهری و تخلیه بهتر آب، کفشور ها را با قطر خروجی و ابعاد مختلف بر روی این خروجی های فاضلاب نصب می کنند.

راه های تمیز و براق کردن فر

چگونه فر را تمیز و براق کنیم؟

محیط داخلی فر در معرض مستقیم با مواد غذایی بوده و اگر از مواد شیمیایی برای تمیزکردن داخل فر استفاده شود، توسط ماده غذایی به بدن ما وارد می شود. به همین علت بنکالا در این مقاله کوتاه قصد دارد، روش های ساده و در دسترس و خانگی بی ضرر را برای تمیز کردن فر ارائه کند تا هم ماده غذایی که در فر طبخ می شود سالم بماند و هم به پوست و سیستم تنفسی فرد تمیز کننده آسیبی نرسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه